چگونه مجوز کار یا همان چالیشما ایزنی (Çalışma Izni) در ترکیه بگیریم؟

ارسال شده در: اخبار | 0

علاوه بر شهروندان ترکیه، بسیاری از اتباع خارجی  با کار در کشور ترکیه امرار معاش می کنند. طبق ماده 4 قانون مجوز کار اتباع خارجی شماره 4817، اتباع خارجی باید قبل از شروع کار وابسته یا مستقل در ترکیه، ابتدا مجوز کار در ترکیه را دریافت کنند.

 یک سند رسمی توسط وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی صادر می شود و به فرد خارجی حق کار و اقامت در ترکیه را در مدت اعتبار می دهد، این سند “اجازه کار” نامیده می شود.

جریمه اداری و ممنوعیت ورود موقت برای اتباع خارجی و کارفرمایان آنها که بدون مجوز کار یا گواهی معافیت کار می کنند، اعمال می شود. خارجی ها در ترکیه ملزم به دریافت مجوز کار یا مدرک معافیت هستند. اما باز هم برای اخذ این مجوز کار یا گواهی معافیت، فرد خارجی نیز باید شرایط خاصی را داشته باشد و مدارک مورد نیاز را ارائه دهد.

مجوز کار در ترکیه با مدت معین چیست؟

در صورتی که درخواست اجازه کار پس از درخواست مجوز کار خارجی مثبت ارزیابی شود، مشروط بر اینکه وی از مدت قرارداد کاری یا خدماتی تجاوز نکند، مشروط بر اینکه در محل کار مشخصی که متعلق به شخص حقیقی/حقوقی است کار کند. مؤسسه عمومی یا در محل کار خود در یک رشته تجاری مشروط بر اینکه از مدت قرارداد کار یا خدمت تجاوز نکند مجوز کار با اعتبار یک سال صادر می شود.

فرض کنید درخواست تمدید مجوز کار که باید انجام شود مثبت ارزیابی می شود. در این صورت، بسته به همان کارفرما، در اولین درخواست تمدید حداکثر به مدت دو سال و در درخواست‌های تمدید بعدی حداکثر تا سه سال مجوز کار اعطا می‌شود.

مجوز کار در ترکیه با مدت نامحدود چیست؟

اتباع خارجی با اجازه اقامت طولانی مدت یا مجوز کار قانونی برای حداقل هشت سال در ترکیه می توانند برای اجازه کار نامحدود اقدام کنند. اتباع خارجی دارای مجوز کار نامحدود از کلیه حقوقی که به اتباع ترکیه اعطا می شود به استثنای مقررات مندرج در قوانین خاص به شرط محفوظ بودن حقوق مکتسبه وی در خصوص تامین اجتماعی و استفاده از این حقوق مشمول مقررات مربوطه می باشد. قانون گذاری.

*خارجی که دارای مجوز کار نامحدود در ترکیه است، حق انتخاب، انتخاب شدن، انجام وظایف عمومی و تعهدی برای انجام خدمت سربازی را ندارد.

انواع روش دریافت اجازه کار در ترکیه

در ترکیه راه های مختلفی برای دریافت اجازه کار وجود دارد. در زیر به این راه ها خواهیم پرداخت:

  1. استخدام در شرکت های ترک
  2. ثبت شرکت در ترکیه
  3. اجازه کار با شرکت در دوره های آموزشی

۱- اجازه کار با استخدام در شرکت های ترک

آسانترین و کم هزینه ترین راه دریافت اجازه کار در ترکیه پیدا کردن یک کار در شرکت ترک می باشد.

با استخدام در یک شرکت ترک شما علاوه بر دریافت حقوق مطابق با قانون وزارت کار ترکیه، بیمه نیز خواهید شد.

حق بیمه شما توسط کارفرمای ترک پرداخت خواهد شد و شما نیازی به پرداخت بیمه ندارید.

۲ -اجازه کاربا ثبت شرکت در ترکیه

شما با ثبت شرکت در ترکیه قادر خواهید بود که برای خود اجازه کار دریافت کنید.

مطالب مفيد  دو کشور بلغارستان و رومانی نیز به شینگن پیوستند.

بدین صورت که با پرداخت مالیات شرکت و حق بیمه خود اجازه کار یا همان چالیشما ایزنی را دریافت خواهید کرد.

مبلغ حق بیمه شما متناسب با شغل شما متغیر خواهد بود که حدود 1.500 تا 2.500 لیر ماهیانه می باشد.

البته باید توجه داشته باشید که شما زمانی میتوانید درخواست بیمه برای خود کنید که حداقل 5 نفر کارمند ترک را تحت پوشش قرار داده باشید.

همچنین مجوز چالشما ایزنی شما از سمت اداره کار ترکیه صادر میشود و بعد از بررسی پرونده شما داده میشود.

۳اجازه کار با شرکت در دوره های آموزشی

شما میتوانید با شرکت در کلاس های فنی با اخذ مدرک در بعضی مشاغل حتی بدون نیاز به کار کردن اجازه کار دریافت کنید.

مثلا با شرکت در دوره های پرستاری در منزل و اخذ مدرک آن با پرداخت مبلغی اجازه کار خود را دریافت کنید.

این نوع از اجازه کار هزینه کم تری نسبت به ثبت شرکت دارد و شما با پرداخت فقط حق بیمه ماهیانه خود می توانید از امتیازات چالیشما ایزنی بهره ببرید.

روند مجوز کار در ترکیه را چگونه است؟

  1. 1. اخذ مجوز کار در ترکیه از خارج از کشور
  • طبق ماده 7 قانون بین‌المللی کار، خارجی که می‌خواهد از خارج از کشور مجوز کار دریافت کند، باید به کنسولگری یا سفارت جمهوری ترکیه در کشوری که در حال حاضر در آن اقامت دارد، درخواست ویزای کار کند و باید مدارک لازم را ارائه کند. شماره مرجع 16 رقمی که او به کارفرمای خود در ترکیه می گیرد.
  • پس از درخواست یک تبعه خارجی برای ویزای کار از خارج از کشور، کارفرما در ترکیه باید از طریق دولت الکترونیکی با شماره مرجع 16 رقمی ظرف ده روز کاری از طریق سیستم آنلاین برای مجوز کار برای اتباع خارجی درخواست دهد. پس از این درخواست، تمام مدارک مورد نیاز باید به صورت حضوری یا از طریق پست ظرف شش روز کاری به وزارتخانه تحویل شود.
  • پس از درخواست آنلاین انجام شده توسط کارفرما در ترکیه، وزارت کار و تامین اجتماعی اطلاعات و مدارک ارسالی کارمند و کارفرما را بررسی می کند. در صورت مفقود شدن مدارک ناشی از این معاینات، از کارفرما درخواست می شود مدارک مفقود شده را ارائه دهد.
  • پس از جمع آوری کلیه مدارک لازم، وزارت معاینات را بررسی می کند و در صورت لزوم نظر مراجع مختلف را اخذ می کند و در مورد درخواست تصمیم به تایید یا رد می دهد.
  • در نتیجه مجوز کار تایید شده در ترکیه، کارگر خارجی باید هزینه ویزای کار نمایندگی خارجی را بپردازد و ویزا را دریافت کند. پس از اخذ مجوز کار در ترکیه از خارج از کشور، کارگر خارجی باید حداکثر ظرف مدت شش ماه وارد جمهوری ترکیه شود.
  • سند اجازه کار توسط PTT Cargo برای کارگر خارجی ارسال می شود و از طریق e-devlet قابل پیگیری است. این کارت مجوز یک سند رسمی است که نشان می دهد اتباع خارجی وضعیت کارگر خارجی قانونی را به دست آورده اند.
  • اگر کارگر خارجی که درخواست او تایید شده و شروع به کار کرده باشد، کارفرما باید طی 30 روز مراحل بیمه کارگر را از طریق SGK تکمیل کند.
مطالب مفيد  اقامت از طریق سرمایه گذاری در مونته نگرو 2024

مدارک مورد نیاز:

برای خارجی: قرارداد کار، عکس بیومتریک خارجی، پاسپورت، دیپلم

برای کارفرما: گواهی ثبت مالیات، روزنامه ثبت تجارت، ترازنامه محل کار، گواهی فعالیت در محل کار، سند مجوز اولیه (اگر فرد خارجی متخصص مراقبت های بهداشتی باشد، مجوز اولیه از وزارت بهداشت اخذ می شود؛ اگر خارجی یک متخصص تحصیلات باشد. باید از وزارت آموزش ملی دریافت شود).

  1. اجازه کار در ترکیه
  • برای اخذ مجوز کار برای یک تبعه خارجی مقیم کشور باید حداقل شش ماه اجازه اقامت داشته باشد.
  • درخواست مجوز کار مورد نیاز برای کارگر خارجی دارای مجوز اقامت باید توسط کارفرما از طریق سامانه آنلاین به وزارت کار و تامین اجتماعی ارسال شود.
  • مراحل بعد از این مرحله برای تمام مراحل انجام شده در ترکیه/خارج از کشور یکسان است. وزارتخانه بررسی های لازم را انجام داده و نتیجه گیری می کند. مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کار از داخل کشور همانند مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کار از خارج می باشد.

مدارک مورد نیاز:

برای خارجی: قرارداد کار، عکس بیومتریک خارجی، پاسپورت، دیپلم،

برای کارفرما: گواهی ثبت مالیات، روزنامه ثبت تجارت، ترازنامه محل کار، گواهی فعالیت در محل کار، گواهی مجوز اولیه (اگر یک خارجی متخصص مراقبت های بهداشتی باشد، مجوز اولیه از وزارت بهداشت اخذ می شود؛ اگر خارجی یک متخصص تحصیلات باشد. باید از وزارت آموزش ملی دریافت شود).

  1. اخذ مجوز کار در ترکیه برای خارجیان تحت حمایت موقت
  • برای اتباع خارجی تحت حمایت موقت، درخواست برای دریافت مجوز کار در ترکیه باید توسط کارفرما از طریق سامانه آنلاین به وزارت کار و تامین اجتماعی ارسال شود. مراحل بعد از این مرحله همانند مراحل درخواست های داخلی است.
  • برای اینکه خارجی تحت حمایت موقت بتواند مجوز کار دریافت کند، باید حداقل شش ماه از دوره حفاظت موقت از تاریخ درخواست مجوز کار تکمیل شده باشد.
  • نکته مهم دیگر این است که اجازه کار داده شده به خارجیان تحت حمایت موقت جایگزین اجازه اقامت نمی شود. دستمزدی که باید به خارجی پرداخت شود باید حداقل حداقل دستمزد باشد.
  • علاوه بر این، اتباع خارجی تحت حمایت موقت که در مشاغل فصلی کشاورزی و دامپروری (بدون نیاز به اخذ مجوز کار در ترکیه) مشغول به کار خواهند بود، می توانند با دریافت فرم معافیت مجوز کار از اداره کار و کار استانی کار کنند.

 مدارک مورد نیاز:

برای خارجی: قرارداد کار، عکس پاسپورت بیومتریک خارجی،

برای کارفرما: گواهی ثبت مالیات، روزنامه ثبت تجارت یا روزنامه ثبت تاجر، ترازنامه محل کار، گواهی فعالیت محل کار، سند مجوز اولیه (اگر خارجی یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشد، مجوز اولیه از وزارت بهداشت اخذ می شود، اگر خارجی باشد. یک آموزش حرفه ای است که باید از وزارت آموزش ملی دریافت شود).

  1. اخذ مجوز کار در ترکیه برای اتباع خارجی تحت حمایت بین المللی
  • برای اتباع خارجی تحت حمایت بین المللی، درخواست دریافت مجوز کار باید توسط کارفرما از طریق سامانه آنلاین به وزارت کار و تامین اجتماعی ارائه شود. مراحل بعد از این مرحله همانند مراحل درخواست های داخلی است.
  • متقاضیان حمایت بین المللی یا مهاجران خارجی مشروط می توانند شش ماه پس از تاریخ درخواست حمایت بین المللی برای مجوز کار درخواست دهند.
  • مدارک هویتی پناهندگان و اتباع خارجی با وضعیت حمایت فرعی جایگزین مجوز کار می شود. همچنین نیازی به مجوز کار ندارند. اجازه کار داده شده به متقاضیان حمایت بین المللی و پناهندگان مشروط جایگزین اجازه اقامت نمی شود.
  • دستمزدی که باید به خارجی پرداخت شود باید حداقل حداقل دستمزد باشد. علاوه بر این، متقاضیان حمایت بین المللی و پناهندگان مشروط خارجی که در مشاغل فصلی کشاورزی و دامپروری (بدون نیاز به اخذ مجوز کار در ترکیه) مشغول به کار خواهند بود، می توانند با دریافت فرم معافیت مجوز کار از اداره کار و اشتغال استان کار کنند.
مطالب مفيد  مهاجرت به کشور فرانسه

مدارک مورد نیاز:

برای خارجی: قرارداد کار، عکس بیومتریک خارجی، پاسپورت، دیپلم

برای کارفرما: گواهی ثبت مالیات، روزنامه ثبت تجارت یا روزنامه ثبت تاجر، ترازنامه محل کار، سند فعالیت محل کار، سند مجوز اولیه (اگر فرد خارجی متخصص مراقبت های بهداشتی باشد، مجوز اولیه از وزارت بهداشت اخذ می شود، اگر خارجی باشد. یک آموزش حرفه ای است که باید از وزارت آموزش ملی دریافت شود).

 هزینه مجوز کار در ترکیه چقدر است؟

برای دریافت مجوز کار در ترکیه برای اتباع خارجی، مراحل مشخصی که توسط این مقررات تعیین شده است باید انجام شود. برخی از هزینه ها و هزینه ها ممکن است در طول اجرای این روش ها متحمل شوند.

درخواست تمدید مجوز کار در ترکیه

مجوز کار در وهله اول حداکثر به مدت یک سال به خارجی ها داده می شود. این یک سال برای دو سال دیگر قابل تمدید است. برای کارگرانی که سه سال تمام شده اند، می توان برای سه سال دیگر تمدید کرد. کارگر خارجی که باید سه سال اول در همان محل کار کار کند، بعد از سه سال می تواند با همان مجوز کار در هر محل کار دیگری که بخواهد کار کند.

درخواست استخدام کارگران خارجی به وزارت کار و تامین اجتماعی می باشد. این درخواست باید حداکثر ظرف دو ماه از پایان دوره مجوز کار انجام شود. درخواست تمدید مهلت به کارگیری کارگران خارجی که در این مدت انجام نشده باشد ترتیب اثر داده نخواهد شد. کارمند خارجی که درخواست تمدید برای او ارسال شده است، ممکن است در محل کار فعلی خود به کار خود ادامه دهد، اما نمی تواند بیش از 45 روز باشد.

مجازات استخدام کارگران خارجی بدون مجوز چیست؟

بکارگیری کارگران خارجی بدون مجوز طبق قانون بین المللی کار شماره 6735 مشمول جریمه اداری می باشد که این مجازات در بند 23/5-ب قانون مربوط به شرح زیر است:

  • دو هزار و چهارصد لیر ترکیه برای یک خارجی که زیر نظر کارفرما کار می کند.
  • چهار هزار و هشتصد لیر ترکیه برای خارجیانی که مستقل کار می کنند.
  • جریمه اداری شش هزار لیره ترکیه برای هر خارجی که زیر نظر کارفرما یا نماینده کارفرمایی که اتباع خارجی را استخدام می کند.

*ضمناً در صورت تکرار اعمال مذکور، جریمه های اداری با افزایش یک برابری اعمال می شود و اتباع خارجی که مشخص شود بدون پروانه کار مشغول به کار هستند جهت اخراج به وزارت کشور معرفی می شوند.

 

با ما در ارتباط باشید.

4224 780 535 (+90)

www.anktour.com

آدرس:

Kızılay, Meşrutiyet Cd. No:5 D:11, 06420 Cankaya/Ankara